R E G U L A M I N
R E G U L A M I N
IGRZYSK
MŁODZIEŻY SZKOLNEJ
NA ROK SZKOLNY 2025/26
SZKOŁY PODSTAWOWE KATEGORIA MŁODZIEŻ rocznik 2011-2012
PROGRAM IGRZYSK
Kategoria młodzieży – 15 lat i młodsi (rocznik 2011 – 2012 – VII i VIII klasy SP):
- biegi przełajowe (indywidualne – 1000m dziewcząt, 1000m chłopców);
- sztafetowe biegi przełajowe; (6 x 800 m), chłopców (6 x 1000 m)
- LA indywidualnie: dziewcząt
- pływanie dziewcząt i chłopców /sztafeta + program Indywidualny
- unihokej dziewcząt i chłopców;
- tenis stołowy dziewcząt i chłopców;
- koszykówka dziewcząt i chłopców;
- 6-ki piłkarskie dziewcząt i chłopców;
- piłka ręczna dziewcząt i chłopców;
- piłka siatkowa dziewcząt i chłopców;
REGULAMINY
POSZCZEGÓLNYCH DYSCYPLIN SPORTOWYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM IGRZYSK
INDYWIDUALNE I SZTAFETOWE BIEGI PRZEŁAJOWE
- Program zawodów:
Biegi indywidualne:
Szkoły Podstawowe – Młodzież – rocznik 2011– 2012 (klasy VII i VIII SP ) –
1000 m dla dziewcząt i 1000 m dla chłopców
Biegi sztafetowe:
– Szkoły Podstawowe – Młodzież – rocznik 2011– 2012 (klasy VII i VIII SP)
6 x 800 m dziewcząt i 6 x 1000 m chłopców
- Uczestnictwo:
- w biegach indywidualnych startuje po 8 najlepszych zawodników/czek z zawodów powiatowych osobno na każdym dystansie wynikającym z programów zawodów.
– w biegach sztafetowych startują dwie najlepsze szkoły z zawodów powiatowych oraz
dodatkowy zespół dla powiatu który w ubiegłym roku szkolnym zdobył mistrzostwo Regionu Siedleckiego
- Sposób przeprowadzenia zawodów:
Nie dopuszcza się biegu w obuwiu z kolcami. W biegach indywidualnych i na pierwszej zmianie w sztafetach wszyscy startują ze startu wspólnego. Strefa zmian w sztafetach wynosi 20 m.
LEKKOATLETYKA – indywidualna: rocznik 2011 – 2012 klasy VII i VIII SP
Program zawodów:
– dziewczęta – 100, 200, 300, 600,1000 skok w dal, skok wzwyż, pchnięcie kulą ,
sztafeta 4 x 100 m. sztafeta olimpijska
– chłopcy – 100, 200, 300, 600, 1000, skok w dal, skok wzwyż, pchnięcie kulą, sztafeta 4 x 100,
sztafeta olimpijska
– o wadze kuli w wyżej wymienionych kategoriach wiekowych decydują aktualne przepisy PZLA.
UWAGA !!! Start na dystansie 600 m i 1000 m wyklucz start na dystansie 800 m w sztafecie olimpijskiej
DRUŻYNOWE I INDYWIDUALNE ZAWODY W PŁYWANIU
Kategoria MŁODZIEŻ (2011 – 2012):
W zawodach startują uczniowie jednej szkoły urodzeni w latach 2011 – 2012.
– sztafeta 6 x 50 m stylem dowolnym dziewcząt
– sztafeta 6 x 50 m stylem dowolnym chłopców.
Indywidualnie:- Każdy uczestnik może startować max w 2 stylach indywidualnie.
50 m stylem grzbietowym dziewcząt i chłopców – rocznik 2012
50 m stylem dowolnym dziewcząt i chłopców – rocznik 2012
50 m stylem klasycznym dziewcząt i chłopców – rocznik 2012
50 m stylem grzbietowym dziewcząt i chłopców – rocznik 2011
50 m stylem dowolnym dziewcząt i chłopców – rocznik 2011
50 m stylem klasycznym dziewcząt i chłopców – rocznik 2011
Sposób przeprowadzenia zawodów:
zawody zostaną przeprowadzone seriami na czas; start do wyścigu sztafetowego następuje po gwizdku sędziego, skokiem dowolnym ze słupka startowego;
kolejni zawodnicy/czki rozpoczynają swój odcinek sztafety dopiero po uprzednim dotknięciu ściany przez zawodnika kończącego swój odcinek;
każdy przedwczesny start (zarówno w sztafetach jak i w biegach indywidualnych karany jest dodatkowymi 5 sekundami doliczanymi do czasu.
TENIS STOŁOWY
- Uczestnictwo:
- W zawodach biorą udział drużyny dziewcząt i chłopców w dwóch kategoriach wiekowych
- Młodzież – 15 lat i młodsi (VII i VIII klasa SP) (2011– 2012)
- Drużynę stanowią uczniowie jednej szkoły urodzeni 2011- 2012 (młodzież) . Zespół liczy:
- 2 dziewczynki + 1 rezerwowa,
- 2 chłopców + 1 rezerwowy,
- – obowiązuje ten sam skład przez cały turniej.
Sposób przeprowadzenia zawodów
- Kolejność gier:
- I rzut
- A – X
- B – Y
- Gra podwójna
- A – Y
- B – X
- Mecz rozgrywany jest do trzech wygranych punktów.
- Gry rozgrywane w zawodach Regionu Siedleckiego są do dwóch wygranych setów (set będzie wygrany przez zawodnika lub parę, którzy pierwsi zdobędą 11 punktów) oprócz stanu gdy obaj zawodnicy zdobędą 10 pkt, wtedy set będzie wygrany przez pierwszego zawodnika, który w trakcie gry uzyska prowadzenie 2 pkt.
- Zawodnik rezerwowy może występować w danym meczu tylko w grze podwójnej, a w kolejnym meczu może być zawodnikiem podstawowym.
- System wyłaniania mistrza uzależniony jest od liczby uczestniczących drużyn.
.
ZESPOŁOWE GRY SPORTOWE
PROGRAM
Zespołowe gry sportowe (duże) dla grupy młodzieży – 14 – 15 lat:
- koszykówka dziewcząt i chłopców
- piłka nożna (szóstki piłkarskie) – dziewcząt i chłopców
- piłka ręczna dziewcząt i chłopców
- piłka siatkowa dziewcząt i chłopców
- unihokej dziewcząt i chłopców
UCZESTNICTWO:
W każdej z gier mają prawo uczestniczyć uczniowie jednej szkoły w składzie:
- koszykówka 12 zawodników/czek
- piłka nożna 10 zawodników/czek
- piłka ręczna 16 zawodników/czek
- piłka siatkowa 12 zawodników/czek
- unihokej (14 – 15 lat ) 12 zawodników/czek
KOSZYKÓWKA:
I. Uczestnictwo:
– drużynę stanowią uczniowie szkoły urodzeni w latach 2011 – 2012,
– zespół liczy maksymalnie 12 zawodniczek/zawodników.
- Przepisy gry:
- czas gry: 4 x 10 minut. czas gry w turnieju 4 x 8 minut,
- w razie remisu zarządza się 5 minutowe dogrywki,
- czas akcji – 24 sekundy; piłkę trzeba wprowadzić na pole ataku w ciągu 8 sekund,
- w przypadku rozgrywania turnieju 4×8 minut – rzuty wolne są wykonywane za każdy faul obrońców po czwartym faulu drużyny w każdej kwarcie drużyna podlega karze (rzuty wolne) za faule drużyny, kiedy popełniła cztery (4) faule w kwarcie meczu. W przypadku gry 4×10 minut rzuty wolne po piątym faulu drużyny.
- w każdej kwarcie zespół ma prawo do 1-minutowej przerwy na żądanie; w czwartej kwarcie dodatkowo jeszcze jedną,
- rozgrywki dziewcząt odbywać się będą piłką nr 6, chłopców piłką nr 7.
III. Punktacja:
Za wygrane spotkanie drużyna otrzymuje – 2 punkty, za przegrane – 1 punkt, za walkower – 0 punktów.
O kolejności zespołów decydują kolejno:
- większa liczba zdobytych punktów,
- jeżeli dwie (2) lub więcej drużyn ma równą liczbę punktów po rozegraniu wszystkich meczów w danej grupie, to o kolejności miejsc decyduje (-ą) wynik (-i) meczu (-ów) pomiędzy tymi drużynami; jeżeli liczba punktów w meczach pomiędzy tymi drużynami wciąż jest taka sama, klasyfikację ustala się według poniższych zasad, w następującej kolejności:
- decyduje większa różnica koszy zdobytych do straconych w meczach pomiędzy zainteresowanymi drużynami,
b. decyduje większa liczba koszy zdobytych w meczach pomiędzy zainteresowanymi drużynami,
c. decyduje większa różnica koszy zdobytych do straconych we wszystkich meczach w danej grupie,
d. decyduje większa liczba koszy zdobytych we wszystkich meczach w danej grupie.
Jeżeli powyższe zasady w dalszym ciągu nie dają rozstrzygnięcia, klasyfikację końcową ustala się w drodze losowania.
- Jeżeli jedna (1) lub więcej drużyn zostaje sklasyfikowanych na którymkolwiek etapie zasad podanych powyżej, to procedury z punktu 2 stosuje się ponownie w stosunku do pozostałych niesklasyfikowanych drużyn.
Link do przepisów PZKosz: https://sedziowanie.pzkosz.pl/internalfiles/fckfiles/file/sedziowie/Oficjalne_Przepisy_Gry_FIBA_2022_01_07_2023.pdf
-
.
PIŁKA NOŻNA – 6-ki :
- Uczestnictwo:
- drużynę stanowią uczniowie szkoły urodzeni w latach 2009 – 2010,
- oddzielne zawody dla dziewcząt i chłopców,
- zespół liczy maksymalnie 12 zawodniczek/zawodników (w całym turnieju).
- Przepisy gry:
Zawody rozgrywane są zgodnie z niniejszym regulaminem. Pozostałe zasady nieokreślone w regulaminie – zgodnie z przepisami PZPN.
1.Zespół składa się z 5 zawodników w polu + bramkarz.
2.Zawody powinny być rozgrywane na boisku o nawierzchni z trawą sztuczną lub naturalną o wymiarach szerokości 30 m i długości 60 m. , bramki: 5 x 2 m,
3.Czas gry: 2 x 10 – 20 minut + do 5 minut przerwa.
4.Obuwie: miękkie – trampki, tzw. korkotrampki, tzw. Lanki oraz obowiązkowo nagolenniki.
5.Piłka: numer „5”.
6.Pole karne: prostokąt o wymiarach 7 x 15 m.
7.Bramkarz może chwytać piłkę rękami tylko w polu karnym.
8.Gra bez “spalonego”.
9.Zmiany hokejowe wyłącznie, gdy piłka jest poza boiskiem, w wyznaczonej strefie, gdy zawodnik schodzący opuści boisko. (za błędnie wykonaną zmianą zawodnik wchodzący na boisko otrzymuje karę 1 min.).
10.Rzut karny z 9 m.
11.Rzut od bramki wybijany jest z tzw. „piątki” (czyli z piłki nieruchomo stojącej na ziemi w obrębie pola karnego).
12.Rzut od bramki – piłka wprowadzana jest z tzw. „piątki”.
13.Bramkarz po chwycie piłki z akcji wprowadza piłkę w obrębie całego boiska.
14.Rozpoczęcie i wznowienie gry ze środka boiska traktowane jest jako rzut wolny pośredni.
15.Piłka z rozpoczęcia/wznowienia gry może zostać zagrana do tyłu.
16.Rzut wolny: bramkę bezpośrednio można zdobyć tylko z połowy przeciwnika.
17.Podczas wykonywania stałych fragmentów gry zawodnicy drużyny przeciwnej musza znajdować się przynajmniej w odległości 5 m od piłki.
18.Stosuje się następujące kary dyscyplinarne:
- pierwsze czasowe wykluczenie zawodnika z gry na 2 minuty,
- drugie czasowe wykluczenie zawodnika z gry na 2 minuty,
- czerwona kartka – wykluczenie zawodnika z gry do końca danego spotkania. Oznacza to, że zawodnik winien być wykluczony z powodu trzeciej dwuminutowej kary.
- Za naprawdę poważne przewinienia (np. poważny rażący faul, gwałtowne agresywne zachowanie, oplucie przeciwnika/innej osoby, używanie ordynarnego, obelżywego, obraźliwego języka/gestów) sędzia winien od razu stosować karę wykluczenia
- Sędzia zaczyna mierzenie czasu trwania kary wychowawczej od momentu wznowienia.
III. Punktacja:
Za wygrane spotkanie drużyna otrzymuje -3 punkty, za remis –1 punkt, za przegrane -0 pkt.
O kolejności zespołów decydują kolejno:
- większa liczba zdobytych punktów,
- jeżeli dwie lub więcej drużyn uzyska tę samą liczbę punktów:
- większa liczba zdobytych punktów w zawodach pomiędzy zainteresowanymi zespołami (bezpośredni mecz /-e),
- korzystniejsza różnica między zdobytymi i utraconymi bramkami w spotkaniach tych drużyn,
- lepsza różnica bramek w całym turnieju,
- większa liczba zdobytych bramek w całym turnieju,
- jeżeli powyższe punkty nie przyniosą rozstrzygnięcia należy przeprowadzić rzuty karne między zainteresowanymi zespołami.
W meczach, które muszą wyłonić zwycięzcę, w przypadku remisu przeprowadza się dogrywkę trwającą 2 x 5 minut i gra się do „złotej bramki” – pierwsza strzelona bramka w dogrywce kończy mecz i wyłania zwycięzcę. Jeżeli dogrywka nie przyniesie rozstrzygnięcia strzelane są rzuty karne najpierw po 5, potem po jednym do rozstrzygnięcia.
PIŁKA RĘCZNA:
- Uczestnictwo:
– drużynę stanowią uczniowie szkoły urodzeni w latach 2011 – 2012,
– zespół liczy max. 16 zawodniczek/zawodników.
- Przepisy gry:
- czas gry: 2 x 20 minut + 5 minut przerwy,
- obowiązują rozmiary piłki: nr 1 (50-52 cm) – dziewczęta; nr 2 ( 54-56) – chłopcy,
- przy większej liczbie spotkań dziennie zaleca się skracanie czasu gry,
- dowolny system ustawienia obrony podczas całego meczu,
- zmieniony jest przepis dotyczący zmian; zmiany zawodników możliwe są w dowolnym momencie meczu, a nie tylko wtedy, gdy drużyna zmieniająca zawodnika jest w posiadaniu piłki,
- drużyna ma prawo wziąć 1-minutowy czas w każdej połowie meczu,
- zakaz używania kleju.
III. Punktacja:
- Za wyniki osiągnięte w poszczególnych zawodach przyznaje się:
- 3 pkt. – za zwycięstwo w regulaminowym czasie gry,
- 2 pkt. – za zwycięstwo po rzutach karnych,
- 1 pkt. – za porażkę po rzutach karnych,
- 0 pkt. – za porażkę w regulaminowym czasie gry.
- O kolejności drużyn w trakcie rozgrywek decydują kolejno:
- a) większa liczba zdobytych punktów;
- b) jeżeli dwie lub więcej drużyn uzyska tę samą liczbę punktów:
– większa liczba punktów zdobytych w meczach pomiędzy zainteresowanymi drużynami;
– większa dodatnia różnica bramek z meczów pomiędzy zainteresowanymi drużynami;
– większa liczba zdobytych bramek w meczach pomiędzy zainteresowanymi drużynami;
– większa dodatnia (mniejsza ujemna) różnica bramek ze wszystkich meczów;
– większa liczba zdobytych bramek we wszystkich meczach;
– losowanie.
- W meczach kończących się w podstawowym czasie gry remisem wynik zawodów zalicza się do tabeli (rzuty karne po regulaminowym czasie gry służą jedynie wyłonieniu zwycięzcy i nie są zaliczane do wyniku meczu oraz statystyk indywidualnych).
PIŁKA SIATKOWA:
- Uczestnictwo:
– drużynę stanowią uczniowie szkoły urodzeni w latach 2011 – 2012,
– zespół liczy max. 16 zawodniczek/zawodników.
- Przepisy gry:
- czas gry: 2 x 20 minut + 5 minut przerwy,
- obowiązują rozmiary piłki: nr 1 (50-52 cm) – dziewczęta; nr 2 ( 54-56) – chłopcy,
- przy większej liczbie spotkań dziennie zaleca się skracanie czasu gry,
- dowolny system ustawienia obrony podczas całego meczu,
- zmieniony jest przepis dotyczący zmian; zmiany zawodników możliwe są w dowolnym momencie meczu, a nie tylko wtedy, gdy drużyna zmieniająca zawodnika jest w posiadaniu piłki,
- drużyna ma prawo wziąć 1-minutowy czas w każdej połowie meczu,
- zakaz używania kleju.
III. Punktacja:
- Za wyniki osiągnięte w poszczególnych zawodach przyznaje się:
- 3 pkt. – za zwycięstwo w regulaminowym czasie gry,
- 2 pkt. – za zwycięstwo po rzutach karnych,
- 1 pkt. – za porażkę po rzutach karnych,
- 0 pkt. – za porażkę w regulaminowym czasie gry.
- O kolejności drużyn w trakcie rozgrywek decydują kolejno:
- a) większa liczba zdobytych punktów;
- b) jeżeli dwie lub więcej drużyn uzyska tę samą liczbę punktów:
– większa liczba punktów zdobytych w meczach pomiędzy zainteresowanymi drużynami;
– większa dodatnia różnica bramek z meczów pomiędzy zainteresowanymi drużynami;
– większa liczba zdobytych bramek w meczach pomiędzy zainteresowanymi drużynami;
– większa dodatnia (mniejsza ujemna) różnica bramek ze wszystkich meczów;
– większa liczba zdobytych bramek we wszystkich meczach;
– losowanie.
- W meczach kończących się w podstawowym czasie gry remisem wynik zawodów zalicza się do tabeli (rzuty karne po regulaminowym czasie gry służą jedynie wyłonieniu zwycięzcy i nie są zaliczane do wyniku meczu oraz statystyk indywidualnych).
UNIHOKEJ
- Uczestnictwo:
- drużynę stanowią uczniowie szkoły urodzeni w latach 2011 – 2012,
- zespół składa się z maksymalnie 12 zawodniczek/zawodników,
- zawody rozgrywane są oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
- Przepisy gry:
– 5 zawodników w polu + bramkarz,
– Wymiary boiska szer. 18-20 m dł. 36-40 m.
- Pole bramkowe: szerokość 5 m długość 4 m.
- Pole przedbramkowe szerokość 2,5 m długość 1 m (linia bramkowa znajduje się 3,5 m od linii końcowej boiska).
- Bramki 160 x 115 cm (dopuszcza się bramki klubowe 140 x 105 cm).
- Dopuszcza się w rozgrywkach miejskich/gminnych hale o mniejszych rozmiarach niż przewidują przepisy PZU minimalna wielkość boiska 24m x 12m.
- Na mniejszych halach zmniejszamy ilość zawodników na boisku.
O kolejności miejsc decyduje:
- większa liczba zdobytych punktów,
- gdy dwie lub więcej drużyn uzyska tę samą liczbę punktów:
- wynik bezpośredniego spotkania lub mała tabela – między zainteresowanymi zespołami (większa liczba zdobytych punktów w zawodach pomiędzy zainteresowanymi drużynami),
- lepsza różnica bramek – większa, dodatnia różnica między zdobytymi i utraconymi bramkami w spotkaniach tych drużyn,
- większa liczba zdobytych bramek w całym turnieju,
- jeżeli powyższe punkty nie przyniosą rozstrzygnięcia należy przeprowadzić rzuty karne między zainteresowanymi drużynami.
RUGBY TAG
Szkoły przystępujące do współzawodnictwa są zobowiązane zarejestrować się przez system rejestracji szkół www.srs.szs.pl zgodnie z kalendarzami wojewódzkimi nie później niż do 30 września 2024 roku.
- Uczestnictwo:
- drużynę stanowią uczniowie jednej szkoły podstawowej urodzeni w 2010 r. i młodsi;
- zespół liczy maksymalnie 8 zawodników (w całym turnieju);
- w każdym zespole muszą być minimum trzy dziewczynki, w tym dwie na boisku;
- na boisku występuję minimum 5 grających + rezerwa (obowiązują przepisy szerokości gry w rugby TAG tj. 4 m na 1 zawodnika);
- chłopcy jak i dziewczynki zdobywają po jednym punkcie.
- Przepisy gry:
Rugby TAG jest to najbardziej podstawowa, bezkontaktowa odmiana rugby.
Szczegółowe zasady i przepisy gry w rugby Tag znajdują się na stronie Polskiego Związku Rugby: http://pzrugby.pl/download/35
- Zasady ogólne:
- czas gry 2 x 5minut do 2 x 7 minut, w zależności od ilości meczów; w turnieju nie więcej niż 50 minut;
- wymiary boiska: min. 20m x 40m, max 22m x 55m (w zależności od szerokości boiska) + pola punktowe (w turniejach regionalnych), (w turniejach szkolnych zalecany jest podzielnik szerokości boiska przez 4 – np.: orlik, sala 20m na 4m = 5 zawodników w boisku na drużynę;
- w rugby TAG nie występują elementy szarży (ataku na zawodnika z piłką), zabroniona jest gra nogami (oprócz wznowienia gry), nie ma młynów oraz wrzutów do autu;
- przez wzgląd na bezpieczeństwo, gracz z piłką musi pozostawać na nogach cały czas i nie wolno mu zdobywać punktów poprzez rzucanie się „nurkowanie” w obręb pola punktowego;
- jeżeli zawodnik położy piłkę będąc w tym czasie np. na kolanie, przyłożenie powinno zostać zaliczone, jednak sędzia powinien natychmiast przypomnieć wszystkim zawodnikom, że w zgodzie z regulaminem powinni dotykać podłoża jedynie stopami;
- obrona występuje tylko i wyłącznie poprzez zrywanie TAG-ów; nie występuje kontakt fizyczny (przytrzymanie innego zawodnika, pchnięcie itp.) oraz położenie ręki między podłogą a piłką w trakcie przykładania piłki drużyny w ofensywie;
- gdy piłka zostanie położona w polu punktowym, gra jest wznawiana „wolnym podaniem” (rzutem wolnym) ze środka boiska przez drużynę, na której polu została położona piłka.
- Podania i bieg z piłką
- piłka może być podana (rzucona) jedynie w bok lub do tyłu w powietrzu, nie może zostać przekazana z ręki do ręki; jeżeli piłka zostanie przekazana, podana lub kopnięta do przodu, wtedy Sędzia dyktuje rzut wolny dla drużyny przeciwnej z wyjątkiem prawa korzyści;
- w zgodzie z zasadą płynnej gry, sędzia powinien stosować prawo korzyści w każdym możliwym przypadku;
- piłkę należy nosić w dwóch rękach (wyjątkiem jest minięcie linii obrony ostatniego zawodnika);
- zawodnik drużyny przeciwnej nie może łapać za piłkę (obrona stosuje tylko zrywanie TAG-ów).
- Rzut wolny
- rzut wolny jest stosowany do rozpoczęcia/wznowienia gry ze środka boiska na początku każdej połowy meczu oraz ze wskazanego przez sędziego miejsca przewinienia;
- sygnalizacja sędziego – ręka zgięta w łokciu pod kontem 90 stopni odwrócona do strony drużyny mającej rozpocząć grę; (więcej sygnalizacji na tronie PZR);
- w momencie rzutu wolnego drużyna musi cofnąć się o pięć metrów od miejsca przewinienia; nikomu nie wolno ruszyć do przodu do momentu, w którym piłka nie opuści rąk rozpoczynającego; zawodnik musi rozpocząć z piłką w obu dłoniach, poinstruowany przez sędziego komendą „Graj”;
- jeśli przewinienie ma miejsce w obrębie do pięciu metrów od linii pola punktowego drużyny broniącej, rzut wolny musi być wykonany przez drużynę atakującą z pięciu metrów od pola punktowego.
- TAG
- TAG – znacznik (szarfa) przyczepiony do pasa zawodnika;
- długość TAG’a nie może być krótsza niż 35 cm;
- prawidłowe i nieprawidłowe założenie TAG-ów pokazano w regulaminie szczegółowym;
- gdy obrońca zerwie jeden ze znaczników przyczepionych do pasa zawodnika z piłką musi:
- zatrzymać się;
- trzymać znacznik w dłoni uniesionej do góry nad głowę;
- krzyknąć „Tag!”;
- oddać znacznik zawodnikowi, któremu został on zerwany po odegraniu przez niego piłki;
- powrócić do gry;
- zawodnik pozbawiony znacznika musi:
- zaprzestać biegu do trzech sekund lub trzech kroków;
- podać piłkę natychmiast, wykonując jednocześnie maksymalnie trzy kroki;
- umieścić ponownie znacznik na pasie po jego otrzymaniu od obrońcy;
- powrócić do gry.
- Zasady gry
- tylko zawodnik z piłką może zostać pozbawiony znacznika; zawodnik taki może biegać i unikać potencjalnych zerwań znacznika, ale nie może bronić się przed zerwaniem znacznika używając rąk lub piłki;
- gdy zawodnik z piłką zostanie pozbawiony znacznika piłka musi zostać podana w ciągu trzech kroków lub trzech sekund, które uwzględniają czas potrzebny na zatrzymanie się zawodnika (sędzia wydaje komendę: Podaj! Podaj! Następnie gwiżdże); zawodnik musi zatrzymać się najszybciej jak to możliwe (trzy kroki), piłka może zostać podana w czasie zatrzymywania się zawodnika lub przyłożona na polu punktowym, jeżeli zawodnik znajduje się w obrębie pola punktowego przeciwnika i nie stracił dwóch TAG-ów; jeżeli podanie zajmuje więcej niż trzy sekundy lub zawodnik robi więcej niż trzy kroki musi zostać ukarany poprzez przyznanie rzutu wolnego dla drużyny przeciwnej; zawodnik, któremu zostanie zerwany TAG (po podaniu), jak i zawodnik, który zerwał TAG są wyłączeni z gry do momentu przyczepienia TAGa do paska (zawodnik w ofensywie) i oddania TAGa w ręce przeciwnika (zawodnik w defensywie);
- zawodnik pozbawiony znacznika w polu punktowym musi natychmiast położyć piłkę by zdobyć punkt; sędzia może pomóc poprzez wydanie komendy: „Połóż piłkę a uznam punkty” lub podobnej;
- jeżeli zawodnik rzuca się „nurkuje” by zdobyć punkt, będzie to uznane za przewinienie i zostanie przyznany rzut wolny dla drużyny w obronie z linii pięciu metrów od pola punktowego;
- zawodnik broniący po zerwaniu znacznika musi odsunąć się od zawodnika z piłką i zająć neutralną pozycję (wyczekującą) dopóki piłka nie zostanie odegrana lub też próbować zerwać drugiego TAGa; obrońca musi ułatwić zagranie piłki, nie może umyślnie dotykać piłki, póki jest ona w rękach innego zawodnika;
- wszyscy zawodnicy z drużyny broniącego muszą próbować wycofać się w kierunku swojego pola punktowego, póki są przed piłką; jeżeli zawodnik broniący będący na pozycji spalonego, przechwyci, zatrzyma, uniemożliwi podanie lub je spowolni wówczas przeciw jego drużynie zostanie przyznany rzut wolny; zawodnik może jednak wycofać się z pozycji spalonej i wówczas przechwycić podanie nim piłka dotrze do zamierzonego odbiorcy.
- Gra faul
- zawodnik z piłką może biegać i unikać potencjalnego zerwania znacznika, lecz nie może bronić się używając rąk lub piłki;
- zawodnik nie może umyślnie wchodzić w kontakt z innym (ciągnąć, popychać, wybiegać bezpośrednio przed oponenta lub zmuszać swoim zachowaniem do wbiegnięcia w siebie zawodnika z piłką); jeżeli taki kontakt nastąpi sędzia przerywa grę a zawodnik popełniający przewinienie zostaje napomniany o bezkontaktowej formie gry;
- piłka nie może być wyrywana z rąk innego zawodnika;
- zawodnicy nie mogą kopać piłki;
- gra jest zaplanowana z myślą o poruszaniu się na stopach (nie wolno grać w podporze na kolanie, na łokciu itp.) oraz z piłką w obu rękach; jeżeli piłka upadnie na podłoże, zawodnik może ją podnieść, ale nie wolno mu upadać by ją zdobyć;
- w przypadku przewinienia rzut wolny następuje z miejsca przewinienia; grę rozpoczyna drużyna, która nie popełniła przewinienia;
- w uzasadnionych przypadkach, po serii kilkukrotnego łamania przepisów przez drużynę broniącą, w polu 5 metrów (np. spalony, niewycofanie się na linię końcową, faul), sędzia może przyznać karny punkt drużynie atakującej (na wzór karnego przyłożenia, karnej piątki w rugby dorosłych);
- nie można blokować przeciwnika bez piłki;
- nie można łapać przeciwnika za żadną część ubrania oprócz szarf;
- nie można rzucać szarfy na ziemię, należy ją podać osobie, której została zerwana;
- zakaz obrotu wokół własnej osi-360 stopni;
- należy zachować się w sposób sportowy.
- SANKCJE: rzut wolny
- Strata piłki
- po zerwaniu jednej taśmy zawodnik musi się zatrzymać i podać piłkę w ciągu 3 sekund lub też 3 kroków (sędzia liczy na głos), jeżeli tego nie uczyni traci piłkę;
- po zerwaniu dwóch taśm piłkę otrzymuje drużyna przeciwna i rozpoczyna grę;
- po podaniu piłki do przodu grę z miejsca podania rozpoczyna drużyna przeciwna;
- za wymuszony kontakt;
- zbijanie ręki przeciwnika, który chwyta TAG;
- wyjście na aut;
- podanie do przodu.
- Rozpoczęcie/wznowienie gry zawsze w polu gry.
- przy rozpoczęciu drużyna przeciwna musi stać w odległości 5 metrów (kroków) od piłki;
- gra rozpoczyna się po komendzie „gra” bądź gdy zawodnik trzymający piłkę „zaznaczy ją” tzn. piłka leży na ziemi zawodnik dotyka ją nogą i podnosi;
- trzymając piłkę dotyka stopy tak aby piłka opuściła na chwilę ręce.
- Spalony
- po zerwaniu szarfy zawodnicy w defensywie muszą się cofnąć w stronę swojego pola punktowego i nie mogą brać udziału w grze;
- jeżeli zawodnik przeszkodzi w grze; gra przesuwana jest o 5 metrów i jest wznawiana.
- Przód/upuszczenie piłki
- jeżeli piłka zostanie upuszczona do tyłu względem strony drużyny atakującej jest „wolna” tzn. każdy może ją podnieść i podjąć grę, jednak, jeżeli stwarza to niebezpieczną grę (przepychania, rzucania się na nią) sędzia decyduje, która drużyna była pierwsza przy piłce;
- przy podaniu do przodu drużyna przeciwna może przechwycić piłkę i podjąć grę.
- Sędzia
- sędzia jest animatorem gry;
- dba o prawidłowe założenie TAG-ów przed rozpoczęciem gry;
- prowadzi tak spotkanie, aby zapewnić ciągłość gry;
- dba o bezpieczeństwo zawodników;
- odlicza czas gry.
- Postanowienia końcowe
- zmiany hokejowe;
- zdobywanie punktów – tylko przez przyłożenia (jeżeli zawody odbywają się w szkole np. na hali, boisku asfaltowym dopuszczone jest zdobywanie punktów tylko przez wbiegnięcie na pole punktowe – związane jest to z bezpieczeństwem uczestników gry);
- jeżeli zespół zostanie zdekompletowany lub przyjedzie mniejszą liczbą zawodników Pełnomocnik PZR lub Sędzia główny na dany turniej może podjąć decyzję o dopuszczeniu zespołu do gry, a przeciwnik musi wystawić równą liczbę zawodników.
III. Punktacja:
Za wygrane spotkanie drużyna otrzymuje – 3 punkty, za walkower – 3 punkty, za remis – 2 punkty, za przegrane – 1 punkt, za oddanie meczu walkowerem – 0 punktów.
O kolejności zespołów decydują kolejno:
- większa liczba zdobytych punktów,
- b) jeżeli dwie lub więcej drużyn uzyska tą samą liczbę punktów:
- małe punkty, które zawodnicy zdobędą podczas gier grupowych;
- mniejszy bilans punktów straconych
- bezpośredni mecz.
Szczegółowe zasady i przepisy gry w rugby Tag znajdują się na stronie Polskiego Związku Rugby: http://pzrugby.pl/download/35


