REGULAMIN IMS 2019/2020
===========================================================
KLUCZ WYŁANIANIA GOSPODARZA ZAWODÓW NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH ROZGRYWEK:
- o kolejności w eliminacjach decyduje wyższe miejsce w danych rozgrywakach z poprzedniego roku (1.
- o kolejności w pólfinałach i finale decyduje w pierwszj kolejności zwycięstwo w swojej grupie eliminacyjnej, bądź półfinałowej, a następnie ranking z poprzdnich rozgrywek,
- jeśli gospodarz nie posiada warunków, bądź możliwości rozegrania zawodów na własnym terenie, może przekazać organizację innej drużynie z tej samej grupy, badź roegrać je gdzie indziej.
(1. - wśród drużyn miejskich kolejność wyłaniają rozgrywki miejskie, po których mistrz MM zajmuje najwyższe miejsce drużyny miejskiej z ubiegłego roku, podobnie kolejne.
===========================================================
PROGRAM IGRZYSK
Kategoria dzieci - 13 lat i młodsi (klasy VI SP i młodsi - ROCZNIK 2007 i młodsi
- biegi przełajowe (kl. V, VI) – 800 m dla dziewcząt i 1000 m dla chłopców, (800 kl. IV dziewczęta i chłopcy - tylko na szczeblu powiatu);
- sztafetowe biegi przełajowe (kl. V, VI) – 10 x 800m dziewcząt i chłopców;
- czwórbój LA dziewcząt i chłopców;
- pływanie dziewcząt i chłopców (sztafety + indywidualne biegi);
- gimnastyka dziewcząt i chłopców (kl. I-IV);
- tenis stołowy dziewcząt i chłopców;
- unihokej dziewcząt i chłopców;
- sporty zimowe - narciarstwo
- mini koszykówka dziewcząt i chłopców;
- 6-ki piłkarskie dziewcząt i chłopców;
- mini piłka ręczna dziewcząt i chłopców;
- mini piłka siatkowa dziewcząt i chłopców;
- festiwal zespołów tanecznych Cheerleaders
ZASADA OGÓLNA: wszystkie zawody rozegrane będą zgodnie z obowiązującymi przepisami polskich Związków Sportowych dla poszczególnych kategorii wiekowych i zgodnie z niniejszymi regulaminami.
========================================================================
I. INDYWIDUALNE I SZTAFETOWE BIEGI PRZEŁAJOWE
UWAGA: Kwalifikując uczniów do poszczególnych startów kierujemy się wyłącznie rocznikami.
Biegi indywidualne ROCZNIK 2007 i młodsi
- klasy V, VI - 800 m dla dziewcząt i 1000m chłopców, - klasy IV - 800 m - dziewczęta i chłopcy - tylko na szczeblu powiatu
Sztafeta: Szkoły Podstawowe - klasy V – VI - 10 x 800 dziewcząt i chłopców - rocznik 2007 i 2008
Uczestnictwo:
- w biegach indywidualnych startuje po 8 najlepszych zawodników/czek z zawodów powiatowych osobno na każdym dystansie wynikającym z programów zawodów.
- w biegach sztafetowych startują dwie najlepsze szkoły z zawodów powiatowych oraz
dodatkowy zespół dla powiatu który w ubiegłym roku szkolnym zdobył mistrzostwo Regionu
Siedleckiego
Sposób przeprowadzenia zawodów:
Nie dopuszcza się biegu w obuwiu z kolcami. W biegach indywidualnych i na pierwszej zmianie w sztafetach wszyscy startują ze startu wspólnego. Strefa zmian w sztafetach wynosi 20 m.
UWAGA:
W biegach indywidualnych - przypominamy o wyposażeniu uczniów w kartki startowe z imieniem, nazwiskiem, szkołą oraz klasą (bądź rocznikiem).
W sztafetach - o wyposażeniu zespłów w jednolite stroje z numaracją 1 - 10.
==============================================================================
II.CZWÓRBÓJ LEKKOATLETYCZNY ROCZNIK 2007 i młodsi
Program zawodów:
- bieg 60 m;
- rzut piłką palantową (do 150 g.)
- bieg: 600 m dziewcząt; 1000 m chłopców;
- skok (dla całego zespołu) w dal ze strefy lub wzwyż.
Uczestnictwo:
W zawodach prawo startu mają reprezentacje szkół podstawowych oddzielnie dziewcząt i chłopców. Reprezentacja składa się z 6 dziewcząt i 6 chłopców w wieku 13 lat i młodsi.
Sposób przeprowadzania zawodów:
Kolejność rozgrywania konkurencji jest dowolna.
a) 60 m
Bieg będzie rozgrywany w seriach na czas. Zawodnicy startują z bloków i powinni biec po przydzielonym im torze od startu do mety. Zawodnik zostaje wyeliminowany z biegu po trzecim falstarcie zachowując prawo startu w następnych konkurencjach.
b) skok w dal
Strefa odbicia jest częścią rozbiegu, posypana kredą. Szerokość strefy równa się szerokości rozbiegu, a długość wynosi 100 cm. Końcem strefy powinna być belka z plasteliną. W skład strefy nie wchodzi plastelina. Każdy zawodnik ma prawo do trzech prób. Pomiaru dokonujemy od najbliższego śladu pozostawionego przez czubek buta w strefie. Jeżeli zawodnik odbije się przed strefą, pomiaru dokonujemy od początku strefy. Pozostałe przepisy jak w skoku w dal.
c) skok wzwyż
Pierwsza wysokość ustalana jest bezpośrednio przed konkursem, przy czym w zawodach obowiązują następujące wysokości:
Wysokość początkowa w skoku wzwyż:
Powiat - dziewczęta – 100 cm : chłopcy – 110 cm,
Region - dziewczęta – 110 cm: chłopcy – 120 cm,
Przekroczenie płaszczyzny skoku (na zewnątrz stojaków), bez stracenia poprzeczki nie powoduje zaliczenia próby jako nieudanej. W przypadku strącenia poprzeczki, po prawidłowo wykonanym skoku, nie należy próby zaliczyć jako nieważnej, lecz poinformować (ostrzec) zawodnika, że w przypadku powtórzenia się takiej sytuacji skok uznany zostanie za „nieważny”.
d) rzut piłką palantową
Rzut wykonuje się w dowolny sposób prawą lub lewą ręką, z miejsca lub rozbiegu.
Każdy startujący zawodnik ma prawo do wykonania jednego rzutu próbnego, a następnie trzy rzuty w konkursie.
Odległość uzyskaną przez zawodnika ocenia sędzia z dokładnością do pół metra. Liczy się najlepszy rezultat. Pomiaru dokonuje się w linii prostopadłej do osi rzutu na niekorzyść zawodnika.
Punktacja: Wyniki przelicza się na punkty wg tabel czwórbojowych. Suma osiągniętych punktów za cztery konkurencje daje ostateczny rezultat każdego zawodnika. Na wynik drużyny składają się końcowe rezultaty 5-ciu najlepszych zawodników (z 6 startujących).W przypadku równej liczby punktów uzyskanych przez dwie lub więcej szkół przyznaje się miejsca dzielone. Przy jednakowej liczbie punktów uzyskanych przez szkoły zajmujące I-III miejsce, o wyższej lokacie decyduje wynik w 4-boju najlepszego zawodnika. UWAGA: W przypadku równej liczby punktów uzyskanych przez dwie lub więcej szkół przyznaje się miejsca dzielone. Przy jednakowej liczbie punktów uzyskanych przez szkoły zajmujące I-III miejsce, o wyższej lokacie decyduje wynik w 4-boju najlepszego zawodnika.
UWAGA - Kopiujemy w Worda na kartkę w pozycji poziomej
Karta startowa w IV – boju LA chłopców/dziewcząt
Szkoła Podstawowa ……………………………………………….
Nazwisko imię |
60 m |
Piłeczka pal. |
Skok w dal/wzwyż |
1000m/600m |
Suma pkt. |
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
6.
|
|
|
|
|
|
7. (pk)
|
|
|
|
|
|
========================================================================
III ZESPOŁOWE GRY SPORTOWE (ROCZNIK 2007 i młodsi)
PROGRAM
Mini gry dla grupy dzieci - 13 lat i młodsi:
- minikoszykówka dziewcząt i chłopców
- minipiłka nożna (szóstki piłkarskie) – dziewcząt i chłopców
- minipiłka ręczna dziewcząt i chłopców
- minipiłka siatkowa (czwórki) dziewcząt i chłopców
- unihokej dziewcząt i chłopców
UCZESTNICTWO:
W każdej z gier mają prawo uczestniczyć uczniowie jednej szkoły w składzie:
- minikoszykówka 12 zawodników/czek
- minipiłka nożna 10 zawodników/czek
- minipiłka ręczna 14 zawodników/czek
- minipiłka siatkowa 10 zawodników/czek
- unihokej (13 lat i młodsi) 12 zawodników/czek
PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE MINIGIER:
MINIKOSZYKÓWKA:
Dzieci - 13 lat i młodsi (dziewczęta i chłopcy)
Uczestnictwo:
- drużynę stanowią uczniowie jednej szkoły podstawowej urodzeni w 2005 i młodsi.
- zespół liczy 10 -12 zawodników/czek.
Przepisy gry:
- czas gry: 4 x 6 minut.
- piłka: numer „5”.
- mecze powinny być rozgrywane na koszach zawieszonych na wysokości 305 cm. Odległość linii rzutów wolnych od tablicy wynosi 4 m. (linia przerywana koła od strony kosza).
- nie wyznacza się linii rzutów za 3 pkt.
- zespół I i II kwartę gra innymi piątkami. Zawodnicy biorący udział w I kwarcie nie mogą grać w II kwarcie. W III i IV kwarcie obowiązuje dowolność zmian. W przypadku, gdy zespół liczy 11 lub 12 zawodników zawodnicy ci są odpowiednio zawodnikami pierwszej i ew. drugiej piątki i mogą zostać zmienieni w pierwszej i drugiej kwarcie za dowolnego zawodnika występującego w tej kwarcie
- gdy zespół składa się z 10 zawodników – zespół kończy grać kwartę w składzie 3-4 osobowym.
- obowiązuje:
krycie “każdy swego” (zakaz gry obroną strefową),
przepis połowy,
przepis 3 sekund,
przepis 5 sekund.
- w przypadku remisu zarządza się 3 minutowe dogrywki.
- w wypadku nieprzestrzegania przepisu „krycia każdy swego” i po zwróceniu uwagi trenerowi, odgwizdywany jest faul techniczny B (faul ławki). Karą jest rzut wolny, a po nim piłka zostaje przyznana jest drużynie, która wykonywała rzut.
- o przewinieniach technicznych dla zawodników i trenerów decyduje sędzia zgodnie z przepisami PZKosz.
- za przewinienie dokonane na zawodniku rzucającym celnie do kosza nie przyznaje się dodatkowego rzutu.
Punktacja:
Za wygrane spotkanie drużyna otrzymuje 2 punkty, za przegrane 1 punkt, za walkower 0 punktów.
O kolejności zespołów decydują kolejno:
1. większa liczba zdobytych punktów
2. jeżeli dwie lub więcej drużyn uzyska tę samą liczbę punktów.
a. większa liczba zdobytych punktów w zawodach pomiędzy zainteresowanymi zespołami (bezpośredni mecz /-e),
b. lepszy stosunek koszy zdobytych do straconych w meczach pomiędzy zainteresowanymi drużynami,
c. lepszy stosunek koszy zdobytych do straconych w całym turnieju,
większa liczba zdobytych koszy w całym turnieju.
MINIPIŁKA SIATKOWA:
Dzieci - 13 lat i młodsi (dziewczęta i chłopcy)
Uczestnictwo:
- drużynę stanowią uczniowie jednej szkoły podstawowej urodzeni w 2005 i młodsi.
- w skład zespołu wchodzi 10 zawodników (w całym turnieju)
Przepisy gry:
- wymiary boiska:14 m x 7 m, na boisku wyznacza się linię ataku (3 m od siatki)
- wysokość siatki 215 cm dziewczęta, 224 cm chłopcy
- obowiązuje rozmiar piłki nr 5
- gra się do dwóch wygranych setów. Sety rozgrywane są do 25 punktów. Ewentualny 3 set decydujący rozgrywany jest do 15 punktów.
- w pierwszym secie gra 4 zawodników + 1 rezerwowy.
- w drugim secie pozostałych 5 zawodników.
- w trzecim secie, rozgrywanym w przypadku remisu w setach, gra dowolna czwórka, wyznaczona z dziesiątki.
- kolejność CZWÓREK ustalona przed zawodami nie może być zmieniona przez cały turniej.
- każdy zespół może wykorzystać 2 czasy po 30 sekund w każdym secie.
- obowiązuje rotacyjna kolejność wykonywania zagrywki,
- zawodnik zagrywający jest zawodnikiem obrony. Zawodnik linii obrony nie może przebijać na stronę przeciwnika piłki znajdującej się powyżej górnej krawędzi siatki
- rozsądna tolerancja czystości odbić,
- w każdym secie dozwolona jest tylko jedna podwójna zmiana tzn. można wymienić jednego z zawodników, który może wrócić w trakcie seta na swoje miejsce (druga zmiana dokonana).
- w momencie uderzenia piłki przez zagrywającego, każdy zespół musi znajdować się na własnej stronie boiska, ustawiony zgodnie z porządkiem rotacji ( z wyjątkiem zawodnika zagrywającego
Uwaga:
Zgodnie z Regulaminem Polskiego Związku Piłki Siatkowej w turnieju przeprowadzanym w ramach Igrzysk Młodzieży Szkolnej w którym startuje więcej niż 4 drużyny, w którym drużyny rozgrywają więcej niż 4 mecze dziennie gra się do dwóch wygranych setów. Sety rozgrywane są do 11 punktów. Ewentualny 3 set decydujący rozgrywany jest do 7 punktów.
Punktacja:
Za wygrane spotkanie drużyna otrzymuje 2 punkty, za przegrane - 1 punkt, za walkower 0 punktów.
O kolejności zespołów decydują kolejno:
1. większa liczba zdobytych punktów
2. jeżeli dwie lub więcej drużyn uzyska tę samą liczbę punktów:
a. lepszy (wyższy) stosunek setów – wygranych do przegranych pomiędzy zainteresowanymi zespołami,
b. lepszy (wyższy) stosunek małych punktów – zdobytych do straconych pomiędzy zainteresowanymi zespołami.,
c. wynik bezpośredniego meczu pomiędzy zainteresowanymi zespołami.
MINIPIŁKA RĘCZNA:
Dzieci - 13 lat i młodsi (dziewczęta i chłopcy)
Uczestnictwo:
- drużynę stanowią uczniowie jednej szkoły podstawowej urodzeni w 2005 i młodsi.
- zespół liczy do 16 zawodników
Przepisy gry:
- należy grać na boisku o wymiarach długość od 32 do 40 m i szerokość od 16 do 20 m.
- obowiązuje piłka nr 1 o obwodzie 50 – 52 cm.
- czas gry: 2 x 12 minut z 5 min przerwą
- dowolny system ustawienia obrony podczas całego meczu.
- zmieniony jest przepis dotyczący zmian; zmiany zawodników możliwe są w dowolnym momencie meczu, a nie tylko wtedy, gdy drużyna zmieniająca zawodnika jest w posiadaniu piłki
- obowiązuje kategoryczny zakaz używania środków klejących piłkę.
- czas wykluczenia zawodnika 1 min.
- drużyna ma prawo wziąć 1-minutowy czas w każdej połowie meczu.
Punktacja:
Za wygrane spotkanie drużyna otrzymuje 2 punkty, za remis - 1 punkt, za przegrane 0 punktów.
O kolejności zespołów decydują kolejno:
1. większa liczba zdobytych punktów,
2. jeżeli dwie lub więcej drużyn uzyska tę sama liczbę punktów:
a. większa liczba punktów zdobytych w zawodach pomiędzy zainteresowanymi zespołami (bezpośredni mecz /-e),
b. korzystniejsza różnica bramek z zawodów pomiędzy zainteresowanymi zespołami,
większa liczba zdobytych bramek z zawodów pomiędzy zainteresowanymi zespołami,
c. korzystniejsza różnica bramek w całym turnieju,
d. większa liczba zdobytych bramek w całym turnieju.
MINIPIŁKA NOŻNA:
Dzieci -13 lat i młodsi ( dziewczęta i chłopcy)
Uczestnictwo:
- drużynę stanowią uczniowie jednej szkoły podstawowej 13 lat i młodsi.
- zespół liczy 10 zawodników (w całym turnieju).
Przepisy gry:
- zespół składa się z 5 zawodników w polu + bramkarz,
- zawody powinny być rozgrywane na boisku o nawierzchni trawiastej lub trawa syntetyczna boisko typu ORLIK
- o wymiarach szerokość 20 – 32 m długość 40 – 56 m,
- bramki: 5 x 2 m, dopuszcza się na niższych szczeblach – bramki 3 x 2 m.,
- czas gry: 2 x 15 - 20 minut + do 5 minut przerwa,
- obuwie: typu adidas, korki lane
- piłka: numer „4”,
- pole bramkowe: prostokąt o wymiarach 7 x 15 m ( w przypadku o wymiarach boiska 20 x 40 m, pole bramkowe wyznacza półłuk o promieniu 6 m (pole ja w piłce ręcznej),
- bramkarz może chwytać piłkę rękami tylko w polu bramkowym,
- gra bez “spalonego”,
- zmiany hokejowe (błędy będą karane jak w piłce ręcznej: strata piłki, wykluczenie, rzut karny z 7 m /przy bramkach 3 x 2 m/ lub 9 m /przy bramkach 5 x2 m/,- za złą zmianę bramkarza – rzut karny,
- bramkarz wprowadza piłkę do gry ręką lub nogą w obrębie własnej połowy boiska,
- piłka z rzutu od bramki nie może bezpośrednio przekroczyć linii środkowej,
- jeżeli piłka z rzutu od bramki przekroczy bezpośrednio linię środkową to drużyna, która nie popełniła przewinienia wykonuje rzut wolny pośredni z linii środkowej boiska. W tym przypadku nie obowiązuje przepis o „prawie korzyści”,
- Podczas wykonywania stałych fragmentów gry zawodnicy drużyny przeciwnej musza znajdować się przynajmniej w odległości 5 m od piłki.
- stosowane będą kary wychowawcze: 2 min., 5 min. i dyskwalifikacja (wykluczenie z meczu).
Punktacja:
Za wygrane spotkanie drużyna otrzymuje 3 punkty, za remis - 1 punkt, za przegrane 0 punktów.
O kolejności zespołów decydują kolejno:
1. większa liczba zdobytych punktów,
2. jeżeli dwie lub więcej drużyn uzyska tę samą liczbę punktów:
a. większa liczba zdobytych punktów w zawodach pomiędzy zainteresowanymi zespołami (bezpośredni mecz /-e),
b. korzystniejsza różnica między zdobytymi i utraconymi bramkami w spotkaniach tych drużyn,
c. lepsza różnica bramek w całym turnieju,
d. większa liczba zdobytych bramek w całym turnieju,
3. jeżeli powyższe punkty nie przyniosą rozstrzygnięcia należy przeprowadzić rzuty karne między zainteresowanymi zespołami
W meczach, które muszą wyłonić zwycięzcę, w przypadku remisu, przeprowadza się dogrywkę trwająca 2 x 5 minut i gra się do „złotej bramki". Następnie rzuty karne strzelane najpierw po 5, potem po razie do skutku.
Dopuszcza się również rozgrywanie turnieju na boiskach typu ORLIK . W tym przypadku obowiązują przepisy dla piłki nożnej chłopców szkół gimnazjalnych.
UNIHOKEJ
Dzieci - 13 lat i młodsi (dziewczęta i chłopcy)
Uczestnictwo
- drużynę stanowią uczniowie jednej szkoły podstawowej urodzeni w 2005 i młodsi.
- zawody rozgrywane są oddzielnie w kategorii dziewcząt i chłopców
- zespół składa się z 12 zawodników – 5 na boisku + bramkarz i 6 rezerwowych
- Przepisy gry
- Zawody rozgrywane są zgodnie z niniejszym regulaminem. Pozostałe zasady nie określone w regulaminie – zgodnie z przepisami PZU.
- Czas gry 3 x 5-10 minut + 1 – 2 minuty przerwy (w zależności od ilości drużyn).
- Ostatnia minuta meczu jest zatrzymywana na każdy gwizdek sędziego.
- Bramki 160 cm x 115 cm (dopuszcza się bramki klubowe 140 cm x 105 cm).
- Pole bramkowe: szerokość 5 m, długość 4 m.
- Pole przedbramkowe: szerokość 2,5 m, długość 1 m (linia bramkowa znajduje się 3,5 od linii końcowej boiska)
Punktacja:
- Za wygrane spotkanie drużyna otrzymuje 2 punkty, za remis – 1 punkt, za przegraną – 0 punktów.
- O kolejności zespołów decydują kolejno:
1. Większa liczba zdobytych punktów
2. Jeżeli dwie lub więcej drużyn uzyska tę samą liczbę punktów:
a. większa liczba zdobytych punktów w zawodach pomiędzy zainteresowanymi zespołami (bezpośredni mecz /-e),
b. większa, dodatnia różnica między zdobytymi i utraconymi bramkami w spotkaniach tych drużyn,
c. lepsza różnica bramek w całym turnieju,
d. większa liczba zdobytych bramek w całym turnieju,
e. rzuty karne między zainteresowanymi zespołami.
DWA OGNIE USPORTOWIONE
W zawodach mogą biorć udział uczniowie rocznikowo z klas IV i młodsi.
1. Gra toczy się na boisku o wymiarach 14x7 m (boisko do minipiłki siatkowej) podzielonym na dwie równe połowy. Na rogach boiska oraz końcach lini środkowej ustawione są pachołki, bądź chorągiewki wyznaczające boisko. Poza boiskiem przedłużenie linii autowych uważa się pole do poruszania się „matek”.
2. Gra odbywa się piłką do siatkówki nr 5.
3. Czas gry 2 x 5 - 10 min. (w zależności od iloiści drużyn uczestniczących w turnieju) z 2 min przerwą.
4. Zespół składa się z 5 zawodników grających w polu oraz "matki" i 5 rezerwowych.
5. "Matka" może być zmieniona podczas meczu wyłącznie w wyniku kontuzji.
6. Zamiana "matki" w kolejnym meczu jest dozwolaona.
7. Zmiany odbywają się w momencie zatrzymania gry, przy posiadaniu piłki, dopuszczalna jest dowolna ilość zmian.
8. Przed rozpoczęciem gry dokonuje się losowanie (zespół, który wygrał losowanie rozpoczyna grę drugi zespół ma prawo wybrać połowę boiska).
9. Grę rozpoczyna "matka".
10. Jednorazowo zespół może wykonać 3 podania między "matką" a zawodnikami, następnie musi nastąpić rzut.
11. Trafienie zawodnika w głowę nie jest liczone jako punkt, chyba, że jest to działanie umyślne zawodnika trafionego.
12. Zawodnikowi nie wolno przetrzymywać piłki w rękach dłużej niż 5 sekundy.
13. Jeżeli zawodnik rzucający piłkę przekroczy linię boiska, piłka przechodzi na rzecz przeciwnika, dotyczy to również przekroczenia linii po oddanym rzucie (grę wznawia "matka").
14. Jeżeli rzucona piłka przekroczy linię boczną ograniczającą pole gry (aut) przechodzi ona na rzecz przeciwnika (grę wznawia "matka").
15. Jeśli piłka trafi w pachołek (chorągiewkę), przechodzi ona na rzecz przeciwnika (grę wznawia
"matka").
16. Punkty zdobywa się poprzez trafienie piłkę zawodnika, przy czym piłka po trafieniu musi upaść na podłoże (w przypadku gdy odbita piłka jest złapana przez zawodnika tego samego zespołu punktu nie przyznaje się). Po trafieniu zawodnika grę rozpoczyna zawodnik trafiony. Zdobycie punktu następuje również gdy zawodnik przekroczy linię boczną lub końcową uciekając przed zbiciem przeciwnika.
17. Punktu się nie przyznaje, jeśli zawodnik nie chwycił piłki, tylko wykonał uderzenie ("zbicie") w zawodnika drużyny przeciwnej.
18. Trenerzy mogą zgłaszać poprawkę co do stanu meczu wyłącznie co do ostatniego stanu wyniku.
19. Decyzja sędziego jest ostateczna.
20 Drużyna ma prawo do 1 minutowego "czasu" w połowie.
21. Klasyfikacja w zawodach ustalana jest kolejno według;
a) większa liczaba zdobytych pkt. (zwycięstwo - 2 pkt, remis - 1 pkt. porażka - 0 pkt.)
Jeśli dwie lub więcej druzyn ma tą samą liczbę pkt.
b) większa liczba zdobytyc punktów między zainteresowanymi drużynami;
Jeśli dwie lub więcej druzyn ma tą samą liczbę pkt.;
c) Wyniku bezpośredniego pojedynku zainteresowanych zespołów;
d) Lepsza różnica małych punktów między zainteresowanymi drużynami;
e) Większa liczba zdobytych punktów między zainteresowanymi drużynami;
f) Lepsza różnica małych punktów w całym turnieju;
g) Większa liczba zdobytych punktów w całym turnieju;
h) Dogrywka 2x2.
===============================================================================
IV. DRUŻYNOWE I INDYWIDUALNE ZAWODY W PŁYWANIU ROCZNIK (2007 i młodsi)
Program:
dla Szkół Podstawowych - dzieci:
- sztafeta 8 x 25 m stylem dowolnym dziewcząt i chłopców
- indywidualnie:
25 m stylem grzbietowym dziewcząt i chłopców - klasy III - IV *
25 m stylem dowolnym dziewcząt i chłopców - klasy III - IV *
25 m stylem klasycznym dziewcząt i chłopców - klasy III - IV
50 m stylem grzbietowym dziewcząt i chłopców - klasy V - VI *
50 m stylem dowolnym dziewcząt i chłopców - klasy V - VI *
50 stylem klasycznym dziewcząt i chłopców - klasy V - VI
*- Style oznaczone gwiazdką – na Mazowieckich Igrzyskach Młodzieży Szkolnej
Uczestnictwo:
W zawodach dzieci startują zespoły 8-mio osobowe – po dwie osoby z każdej klasy od III-ciej do VI-tej, wszyscy z jednej szkoły.
W konkurencjach indywidualnych dzieci, startują ze składu sztafety 4 zawodników /czek po jednym /nej z klasy III i IV na dystansie 25 m stylem grzbietowym i po jednej stylem dowolnym, analogicznie z klas V-VI na dystansie 50 m dowolnym i grzbietowym.
Sztafeta 8x25 m stylem dowolnym – po 2 zawodników z każdej klasy od III do VI
Sposób przeprowadzenia zawodów:
- zawody zostaną przeprowadzone seriami na czas;
- start do wyścigu sztafetowego następuje po gwizdku sędziego, skokiem dowolnym ze słupka startowego; start do kolejnego odcinka od strony płytkiej basenu następuje z wody;
- kolejni zawodnicy/czki rozpoczynają swój odcinek sztafety dopiero po uprzednim dotknięciu ściany przez zawodnika kończącego swój odcinek;
- przedwczesny start powoduje dyskwalifikację sztafety.
Punktacja:
Obowiązuje łączna punktacja szkół tj. za sztafetę i konkurencje indywidualne wg zasady:
- suma czasów sztafety i konkurencji indywidualnych.
- Zespół, który nie wystawił sztafety nie będzie klasyfikowany
=========================================================================
V. TENIS STOŁOWY (ROCZNIK 2007 i młodsi)
Uczestnictwo:
- W zawodach biorą udział drużyny dziewcząt i chłopców w dwóch kategoriach wiekowych:
Dzieci - 13 lat i młodsi (Szkoły Podstawowe)
- Drużynę stanowią uczniowie jednej szkoły urodzeni w 2005 (dzieci).
Zespół liczy:
- 2 dziewczynki + 1 rezerwowa,
- 2 chłopców + 1 rezerwowy
- obowiązuje ten sam skład przez cały turniej.
- Sposób przeprowadzenia zawodów
Kolejność gier:
I rzut
A – X
B - Y
Gra podwójna
A – Y
B – X
- Mecz rozgrywany jest do trzech wygranych punktów.
- Gry rozgrywane w zawodach Regionu Siedleckiego są do dwóch wygranych setów (set będzie wygrany przez zawodnika lub parę, którzy pierwsi zdobędą 11 punktów) oprócz stanu gdy obaj zawodnicy zdobędą 10 pkt, wtedy set będzie wygrany przez pierwszego zawodnika, który w trakcie gry uzyska prowadzenie 2 pkt.
- Zawodnik rezerwowy może występować w danym meczu tylko w grze podwójnej, a w kolejnym meczu może być zawodnikiem podstawowym.
- System wyłaniania mistrza uzależniony jest od liczby uczestniczących drużyn.
===============================================================================
VI. GIMNASTYKA ROCZNIK (2007 i młodsi)
Program:
Układ gimnastyczny dla dziewcząt i chłopców:
- ćwiczenia wolne;
- skoki – rozkroczny przez kozła (wysokość 90-110 m);
- ćwiczenia równoważne dla dziewcząt;
- ćwiczenia na drążku – wymyk do podporu przodem – chłopców;
Uczestnictwo:
Startują drużyny szkolne składające się po 8 zawodników/czek tj. po 2 dziewczynki i 2-óch chłopców z klas I-IV.
Sposób przeprowadzania ćwiczeń:
W zawodach szkolnych oceniać ćwiczenia może jedna osoba. Ostateczny wynik drużyny stanowi suma punktów z czterech konkurencji uzyskanych przez wszystkich członków.
Układ ćwiczeń wolnych dziewcząt i chłopców na ścieżce akrobatycznej, filcu lub materacach.
Nr |
Opis ćwiczenia |
Wartość ćwicz. |
Błędy wykonania |
Potrącenia |
1. |
Z PZ RR w górę, krok w przód i zamachem jednej nogi ST na RR (przy ścianie lub drabince) – wytrzymać 3 sek. |
1,5 pkt. |
Brak wytrzymania, NN i RR ugięte. |
do 0,5 pkt. |
2. |
Opust prosty, złączonych NN i łącznie wyprost T do PZ, RR w górę zewnątrz |
0,5 pkt. |
NN ugięte |
do 0,2 pkt. |
3. |
Krążenie RR łukiem tylnym w dół i łącznie wyskok z ½ OBR do PZ, RR w górę zewnątrz |
0,5 pkt. |
Zachwianie, NN ugięte |
do 0,2 pkt. |
4. |
Krok w przód i przerzut bokiem („gwiazda”) do rozkroku, RR w bok |
1,5 pkt. |
Załamanie w biodrach, NN ugięte |
do 0,5 pkt. |
5. |
Krążenie P-L R łukiem zewnętrznym w dół z ¼ OBR do PZ, RR w górę zewnątrz |
|
|
|
6. |
Z półprzysiadu przewrót w przód (chwilowy wyprost NN w kolanach, po odbiciu w fazie lotu) do przysiadu i łącznie wyprost T do PZ, RR w górę zewnątrz |
1,0 pkt. |
NN ugięte |
do 0,2 pkt. |
7. |
Skłon T w przód (dłonie na podłożu) i przewrót w przód (NN proste, złączone) do leżenia tyłem, RR wzdłuż T |
1,0 pkt. |
NN ugięte |
do 0,5 pkt. |
8. |
Ugięcie RR i NN – podpór łukiem leżąc tyłem („mostek”) 0 wytrzymać 3 sek. Równoczesne ugięcie RR i NN, przejście do leżenia tyłem, RR wzdłuż T |
1,5 pkt. |
Brak wytrzymania, NN i RR ugięte |
do 0,2 pkt. |
9. |
Wznos T i przejście do siadu prostego i łączenie skłon T w przód z chwytem od zewnątrz za stopy – wytrzymać 3 sek. |
1,0 pkt. |
Brak wytrzymania, NN ugięte, skłon niepełny |
do 0,5 pkt. |
10. |
Przewrót w tył do rozkroku podpartego |
0,5 pkt. |
NN ugięte |
do 0,2 pkt. |
11. |
Podskokiem przysiad podparty; wyprost i wyskok w górę z wymachem RR do góry – w tył, NN („sprężynka”). Doskok do PZ, RR w górę zewnątrz. |
0,5 pkt. |
NN gięte, brak ustania |
do 0,2 pkt. |
ocena wyjściowa -9,5 pkt. premia - 0,5 pkt. 10, 0 pkt
Wykaz skrótów: T- tułów, L-P - lewa, prawa, PZ- postawa zasadnicza, NN - nogi, RR- ręce, OBR - obrót, ST na RR- stanie na ręka
UWAGI: Ćwiczenie powinno być wykonane ściśle z opisem, płynnie, obszernie i estetycznie
pozycje statyczne (ST na RR „mostek”, skłon T w przód) powinny być wytrzymane 3 sek.
Zezwala się na dowolną interpretację ruchów RR i NN i szczegółów połączeń
głównych elementów nie ujętych opisem. Za mistrzowskie wykonanie ćwiczenia
dodaje się premie – 0,5 pkt.
Ćwiczenia równoważne na ławeczce (dziewczęta)
ławeczka gimnastyczna dł. 4 m, szer. 25 cm UWAGI: Ćwiczenie powinno być wykonane ściśle z opisem, płynnie, obszernie i estetycznie pozycje statyczne (ST na RR „mostek”, skłon T w przód) powinny być wytrzymane 2-3 sek. Zezwala się na dowolną interpretację ruchów RR i NN i szczegółów połączeń głównych elementów nie ujętych opisem. Za mistrzowskie wykonanie ćwiczenia dodaje się premie – 0,5 pkt.
Nr |
Opis ćwiczenia |
Wartość ćwicz. |
Błędy wykonania |
Potrącenia |
1. |
Wejście na początek ławeczki do pozycji równoważnej na 1 N, druga N prosta w tył O wytrzymać 2-3 sek. |
1,5 pkt. |
Brak wytrzymania, NN i RR ugięte. |
do 0,5 pkt. |
2. |
4 kroki w przód z pogłębieniem, RR w bok |
1,0 pkt. |
Zachwianie |
do 0,5 pkt. |
3. |
Wspięcie na palce obunóż i obrót o 180° |
2,0 pkt. |
Zachwianie |
do 0,2 pkt. |
4. |
Stanie równoważne na 1 N, druga N ugięta w przód, ręka przeciwna w przód, druga w bok – wytrzymać 2-3 sek. |
1,0 pkt. |
Brak wytrzymania, zachwianie |
do 0,5 pkt. |
5. |
2-3 kroki w tył |
1,0 pkt. |
Zachwianie |
do 0,2 pkt. |
6. |
Przysiad, obrót w przysiadzie 180° |
2,0 pkt. |
Zachwianie |
do 0,2 pkt. |
7. |
Zeskok w bok do PZ (w fazie lotu przed doskokiem – zamach NN i RR w tył) |
1,0 pkt. |
Zeskok niski, brak ustania, brak wytrzymania, NN RR ugięte |
do 0,3 pkt. do 0,5 pkt. |
ocena wyjściowa - 9,5 pkt. premia - 0,5 pkt. 10,0 pkt.
Skok rozkroczny przez kozła (dziewczęta i chłopcy)
- skok rozkroczny przez kozła wzdłuż wysokości 90-110 cm;
- wykonuje się dwa skoki, ocena ostateczna za skok lepszy;
- zezwala się na użycie dwóch odskoczni.
Ocena skoku:
- skok wykonany w pozycji stojącej - do 8,0 pkt. (minus błędy wykonane)
- skok wykonany z zamachem NN - do 9,0 pkt. (minus błędy wykonane)
(stopy na wysokości bioder)
- skok wykonany z zamachem NN - do 10,0 pkt. (minus błędy wykonane)
(stopy powyżej bioder)
Błędy wykonania:
- brak wyprostu (w biodrach) po odbiciu z RR
za kozłem (lok i doskok w załamaniu) - kara do 1,0 pkt.
- brak lub złe odbicie z odskoczni - kara do 0,5 pkt.
- NN ugięte w całym skoku - kara do 0,5 pkt.
Drążek – wymyk do podporu przodem (chłopcy)
- drążek przyścienny lub zawieszony na drabince
Ocena ćwiczenia:
- wykonanie ćwiczenia siłą (bez odbicia z NN) o NN prostych - do 10,0 pkt.
- wykonanie ćwiczenia siłą (bez odbicia z NN) o NN ugiętych - do 9,5 pkt.
- wykonanie ćwiczenia z odbicia z NN prostych - do 8,0 pkt.
- wykonanie ćwiczenia z odbicia z NN ugiętych - do 7,5 pkt.
Błędy wykonania i uwagi:
- ćwiczenie powinno być zakończone w podporze przodem o RR prostych(wytrzymać 3 sek.)
brak podporu przodem i wytrzymania - kara do 1,0 pkt.
- po wykonaniu ćwiczenia dozwolone jest dowolne zejście
z przyrządu tj. odmyk lub zeskok w tył
- pomoc przy ćwiczeniu powoduje nie zaliczenie całości
ćwiczenia - ocena 0,0 pkt.
===============================================================================
VII. WIELOBÓJ ŁYŻWIARSKI DLA CHŁOPCÓW „ZŁOTY KRĄŻEK”
Program zawodów:
Na program zawodów składa się 4 konkurencji:
A - jazda przodem z prowadzeniem krążka;
B - jazda tyłem z kijem hokejowym;
C - jazda slalomem z prowadzeniem krążka;
D - strzelanie krążkiem do bramki.
Uczestnictwo:
W zawodach biorą udział chłopcy w wieku 13 lat i młodsi. Drużyna składa się z 6 zawodników z tej samej szkoły podstawowej.
Sposób przeprowadzenia zawodów:
W każdej konkurencji startuje po 5 zawodników (dowolnie wybranych z 6-ciu zgłoszonych). Każdą konkurencję zawodnicy wykonują 2 razy.
Do punktacji liczy się lepszy czas.
Na wynik końcowy zespołu składa się suma czasów 4-ciu konkurencji.
Lodowisko – ustawienie drużyn:
Lodowisko ma następujące wymiary: długość przynajmniej 35 m,
szerokość 20 m. Szerokość toru powinna wynosić przynajmniej 10 m. Długość na linii startu do linii półmetka wynosi 27 m. Na linii półmetka ustawia się na podstawce o średnicy 25 cm, grubość 5 cm, chorągiewkę 150 cm.
Ustawienie drużyny przed każdą konkurencją jednakowe. Zawodnicy stoją jeden za drugim – pierwszy na linii startu.
Konkurencja A – jazda przodem z prowadzeniem krążka:
Na sygnał startera zawodnik startuje, prowadząc kijem krążek, leżący w chwili startu przed linią startową. Zawodnik prowadzi krążek w dowolny sposób
(nie musi dryblować). Po okrążeniu ustawionej na półmetku chorągiewki zawodnik wraca do mety (startu), prowadząc krążek w ten sam sposób. Kolejny zawodnik startuje w chwili przyjęcia krążka za linią startową, podanego z pola podań. W ten sam sposób jadą następni zawodnicy.
W przyjęciu krążka na mecie mogą pomagać inni członkowie zespołu.
Sędziowie zamykają stopery w momencie kiedy łyżwy ostatniego zawodnika oraz krążek miną linię mety.
Przewidziane kary:
- za podanie krążka z odległości dalszej niż 10 m od linii – dyskwalifikacja;
- za podanie z pola przedwczesnych podań – 1 sek.;
- za przedwczesny start (przyjęcie krążka z pola podań) – 0,5 sek.;
- za przyjęcie krążka w polu przedwczesnych podań – dyskwalifikacja;
Konkurencja B – jazda z kijem tyłem:
Na sygnał startera zawodnik startujący tyłem do kierunku jazdy startuje jadąc tyłem, dojeżdża do półmetka i po okrążeniu ustawionej tam chorągiewki wraca w ten sposób do mety. Zawodnik może stratować przekładanką z ustawienia tyłem. W czasie jazdy kij należy trzymać na lodzie. Jeżeli zawodnik wykroczy poza wyznaczony dla niego tor, a nie przeszkodzi zawodnikowi drużyny przeciwnej, nie otrzymuje kary, jeżeli przeszkodzi, drużyna otrzymuje 0,5 sek. kary. Jeżeli drużyna poszkodowana w sposób wyraźny traci na tym zderzeniu, może zażądać powtórzenia konkurencji (jadąc ponownie z drużyną,
która zawiniła).
Przewidziane kary:
- za przedwczesny start (pole podań) – 0,5 sek.
- za ustawienie bokiem przy starcie – 0,3 sek.
- za trzymanie kija w górze – 0,2 sek.
- za jazdę przodem po upadku (dla nabrania rozpędu) – 0,5 sek.
Konkurencja C – jazda slalomowa z prowadzeniem krążka:
Na trasie ustawionych jest 6 chorągiewek wysokości 1,5 m na drewnianych krążkach o szerokości 25 cm, grubości 5 cm. Pierwsza chorągiewka powinna być ustawiona w odległości 5 m od linii startu, a ostatnia 20 m, pozostałe zaś
w odstępach 3 m.
Na sygnał startera pierwszy zawodnik rozpoczyna jazdę z krążkiem, prowadzi go kijem pomiędzy chorągiewkami, mija je raz z lewej raz z prawej strony i po dojechaniu do ostatniej chorągiewki okrąża ją oraz wraca do mety w ten sam sposób.
Z miejsca, gdzie stoi pierwsza chorągiewka od linii startu podaje krążek następnemu zawodnikowi, który zatrzymuje go dowolnym sposobem za linią startu i rozpoczyna jazdę.
W przypadku ominięcia chorągiewki (nie przejechania światła bramki) zawodnik powinien zawrócić i prawidłowo objechać ominiętą chorągiewkę.
W przypadku przewrócenia chorągiewki jadący zawodnik może ją postawić sam lub musi ją postawić zawodnik jadący w następnej kolejności. W przypadku kiedy chorągiewkę przewróci ostatni zawodnik, musi ją postawić sam i dopiero wtedy kontynuować jazdę do mety.
Przewidziane kary:
- za przyjęcie krążka przed linią startu – 0,2 sek.
- za nie przejechanie światła bramki (ominięcie chorągiewki) – dyskwalifikacja
Konkurencja D – strzał w bramkę:
W odległości 10 m od linii startu znajduje się linia poprzeczna rozpoczynająca pole strzału, 5 m dalej znajduje się linia wyznaczająca koniec pola strzału.
W oddaleniu 8 m od linii kończącej pole strzału ustawiona jest bramka
o wymiarach 120 x 50 cm z deską o szerokości 10 cm ograniczającą światło od dołu. Każdy zawodnik ma swój własny krążek. Na sygnał startera zawodnik startuje prowadząc krążek i w pasie ograniczonym dwoma liniami oddaje strzał w bramkę, objeżdża ją i wraca najkrótszą drogą do mety. Następny zawodnik startuje w momencie, gdy łyżwy poprzednika miną linię mety. Jeżeli strzał oddany jest z poza pola strzału, uważa się go za niezaliczony. Sędziowie zamykają stopery w momencie kiedy łyżwy ostatniego zawodnika miną linię mety.
Przewidziane kary:
- za przedwczesny start – 0,5 sek.
Przewidywane premie:
- za celny strzał do bramki – 2 sek.
(za taki uważa się strzał odbity od lodu, czy też obramowania bramki)
- za strzał w dolną deskę ograniczającą bramkę w świetle bramki – 1 sek.
===========================================================================
VIII. WIELOBÓJ ŁYŻWIARSKI DLA DZIEWCZĄT „BŁĘKITNA SZTAFETA”
Program zawodów:
Na program zawodów składa się konkurencji:
A - jazda przodem (po prostej)
B - jazda tyłem
C - jazda slalomem
D - jazda w ósemkę
Uczestnictwo:
W zawodach biorą udział dziewczęta w wieku 13 lat i młodsze.
Drużyna składa się z 6 zawodniczek, z tej samej szkoły podstawowej.
Sposób przeprowadzenia zawodów:
W każdej konkurencji startuje po 5 zawodniczek (dowolnie wybranych z 6-ciu zgłoszonych). Każdą konkurencję zawodniczki wykonują 2 razy.
Do punktacji liczy się lepszy czas.
Na wynik końcowy zespołu składa się suma czasów 4-ciu konkurencji.
Lodowisko ma następujące wymiary: długość przynajmniej 35 m,
szerokość 20 m. Szerokość toru powinna wynosić przynajmniej 10 m. Długość na linii startu do linii półmetka wynosi 27 m. Na linii półmetka ustawia się na podstawce o średnicy 25 cm, grubość 5 cm, chorągiewkę 150 cm.
Ustawienie drużyny przed konkurencjami A, B, C, D jednakowe.
Zawodniczki stoją jedna za drugą – pierwsza na linii startu.
Konkurencja A – jazda przodem:
Na sygnał startera pierwsza zawodniczka startuje jadąc przodem, dojeżdża do półmetka, objeżdża ustawioną na linii półmetka chorągiewkę i wraca do mety (startu).
Kolejna zawodniczka startuje w momencie, kiedy poprzedniczka minie linię mety. Sędziowie zatrzymują stopery w momencie, gdy ostatnia (piąta) zawodniczka minie metę.
Konkurencja B – jazda tyłem:
Przebieg taki sam jak konkurencja A, z tym, że zawodniczki jadą cały czas tyłem.
Konkurencja C – jazda slalomem:
Na torze ustawionych jest 6 chorągiewek, pierwsza 5 m od linii startu, następna do 3 m. Zawodniczka jedzie slalomem między chorągiewkami, mijając je kolejno raz z prawej raz z lewej strony. Po dojechaniu do półmetka objeżdża chorągiewkę i slalomem wraca do mety.
Konkurencja D – jazda po ósemce:
Dla każdej startującej drużyny ustawiony jest na lodowisku osobny tor.
Oś podłużna ósemki wynosi 26 m. Oś poprzeczna każdego z kół – 13 m. Drużyna ustawia się do startu w rzędzie na osi podłużnej. Linię mety (startu) określa linia ukośna na środku osi podłużnej. Zawodniczki wykonują ósemkę, rozpoczynając jazdę w dowolnym kierunku.
Przewidziane kary:
- za przedwczesny start – 0,2 sek.
- za ustawienie bokiem przy starcie
(do konkurencji: A, B, C, D) – 0,3 sek.
- za jazdę przodem (dla nabrania rozpędu) – 0,5 sek.
==========================================================================